Posted by: Steven Lyager | september 10, 2007

En slags kinesisk public service..

Hej alle sammen 🙂

Syntes lige jeg ville give et lille indblik i hvordan min sidste weekend i Kina forløb 🙂

Fredag var jeg som sædvanlig på arbejde til kl 19.00. Efterfølgende, til forskel fra de forgående weekender, så havde en af mine kinesiske kollegaer inviteret mig ud og spise, så jeg ik bare gik hen på McD igen 🙂 Hendes bror kunne også godt tænke sig at møde mig, så jeg havde forberedt mig på at jeg skulle tyde mig igennem en masse kineser engelsk hele aftenen.. og ganske rigtigt, så var han, som sin søster, ikke den bedste til at mestre det engelske sprog. Jeg syntes selv jeg talte meget langsomt og tydeligt, næsten så meget, så jeg troede han blev pinlig over det, men nej.. han bad mig faktisk om at tale langsommere 🙂 Aftenens destination var en mindre restaurant der var tilknyttet et hotel.. Det var som så mange andre kinesiske restauranter en buffet. Den var knap så overdådig, som nogle af dem jeg havde været på tidligere, men dette var dog meget fint, taget i betragtning af at det ikke var mig der betalte. Efter en aften, hvor jeg muligvis havde prøvet at spise noget nyt, så var jeg blevet mæt og vi vendte næsen hjemad. Jeg fik min kollega til at tage med i taxaen for at guide chafføren, fordi hernede kan man ik bare sige en adresse.. de kender ik deres egen by åbenbart. Da jeg endelig lukker døren bag mig er klokken også ved at være mange og jeg er totalt smadret fordi det er så varmt. Over 30 grader og en høj luftfugtighed tærer altså på kræfterne!

Lørdag skal jeg tidligt op som sædvanligt.. Tidligere end alle de andre dage faktisk. På sådan en højhellig lørdag møder vi.. hmm.. er faktisk lidt i tvivl, men mener det er kl 8.30.. der sidder jeg ihvertfald på kontoret. Og så arbejdes der ellers til kl 12.00, hvor vi så har fri 🙂 Denne lørdag var der så absurd varmt endnu engang.. så man har ikke lyst til at gå udenfor. Jeg fik derfor min husholderske til at lave Fried rice.. Mmm det er virkelig nam nam.. Der var dog måske en anelse meget hvidløg i.. det gav ihvertfald vand i øjnene hehe.. Så lagde jeg mig til at sove til omkring kl 19.00.. så er temperaturen lidt nemmere at arbejde med 🙂 Skulle hen og have handlet lidt og så selvfølgelig på McD.

Nu vil jeg lige forsøge at forklare hvordan sådan et stort kinesisk supermarked er bygget op. Man kommer ind i bygningen og så er der først diverse boder med “snacks” Det er alt muligt, i mine øjne, knap så lækkert. Diverse grønsager og kød på pinde, som var det en is. Og så har de nogle pølser.. jeg ved ik hvad fanden de griller dem i, men jeg får ekstrem kvalme og opkast fornemmelse hver gang jeg er i nærheden af en bod, hvor de laver dem.
Nåh, men når man så er forbi det, så kan man shoppe noget kineser tøj.. der er lidt af hvert 🙂 Der er faktisk også noget som er lidt vestligt at se på.. Det ligner ca Jack&Jones som det så ud for ca 5 år siden 🙂 Næsten alt tøj hernede er kopier på en eller anden måde. Som jeg læste i blad i Hong Kong, så har Kina forstået copyright loven på den måde, at de bare skal være sikre på at kopiere perfekt.. Udover det, så eksisterer loven ikke.
Men så kører man med rulletrappen op og kommer ind i supermarkedet 🙂 Der er faktisk ik noget specielt ved sådan en kinesisk supermarked.. ikke på non food etagen ihvertfald.. Det er bare meget større.. Her kan man også, som et af de få steder, faktisk også finde originale CDer og DVDer 🙂
På næste etage.. Food etagen! Her er alt hvad hjertet begærer.. vel at mærke, hvis man er kineser. Jeg kommer der faktisk kun for at hente Coca Cola, Nescafé Gold, mælk, Snickers, MnMs og mit Nestlé choko morgenmad.. Har forsøgt mig med at købe mørk chokolade, men da der ik rigtig findes noget med over 20% kakao indhold, så var det ligesom ik så lækkert.. Når man så har fundet sine varer, så skal man lige igennem “Fresh market” før man når hen til kasserne. Det er så bl.a. fiskeafdelingen, som man desværre ikke kan undgå at skulle igennem.. Det undrer mig jeg ik har knækket mig her endnu, fordi for helved det er ækelt.. Altså jeg mener ik bare sådan lidt, men virkelig. Man skal altså være vestkyst fisker, for ikke at få det dårligt her… Og de har så valgt at placere kasselinjen lige op og ned af fiskeafdelingen.. Så man kan bare krydse fingre og håbe at der er en kø, hvor det går hurtigt, hvilket er ret sjældent. Syntes også engang jeg har hørt, at vi i Danmark ikke har kø kultur.. Altså efter en tur i Kina, så vil jeg ihvertfald ikke have den tanke igen. Hernede skal man nærmest slå folk væk, som uden videre bare vader foran i køen.. Min højde gør heldigvis at der sjældent er nogen der står bag mig i køen. Her i Kina lærer kassekostene nemlig at de skal være sikre på at alle ens varer har samme stregkode.. Den ene gang havde jeg købt 10 Snickers og 10 poser MnMs.. De blev studeret meget nøje alle sammen, fordi tænk sig hvis der var en der havde en anden stregkode.. Chancen for det må så være lig nul! (Skete faktisk igen i dag, da jeg var henne og handle.. suk)
Efter at jeg var færdig med at handle gik turen hjem til lejligheden.. og som sædvanligt gjorde jeg lige stop ved den lokale DVD pusher, for at have noget at få en halv lørdag og en hel søndag til at gå med. Jeg fik “Meet the Robinsons”, “Death Proof”, “Aqua Teen Hunger Force” og nogle ældre klassiske film 🙂 Så en stak på otte tror jeg da jeg havde med derfra.
Alle de tre jeg fik nævnt på titel er værd at se, på den ene eller anden måde..

Meet The Robinsons er Disney’s store nye animationstitel. Var endda så heldig at den jeg fik fat i hernede, faktisk var DVD kvalitet, så det var helt tydeligt at se hvordan Disney i selskab med Pixar endnu engang viser de andre, hvordan man laver en god historie i animeret version. De øjeblikke hvor jeg grinte mest, må være der hvor “The Bowlerhat Guy” mindcontroller en frø og en dinosaur.. Klasse replikker 😉 Det tidspunkt hvor jeg kedede mig mest.. var vist rulleteksterne, så den er helt klart værd at se.

Aqua Teen Hunger Force.. Jah ved ik rigtig hvad man skal sige om den.. Den er nok sjoveste, hvis man evt er påvirket på en eller anden måde. Det er en sær blanding af Beavis & Butthead og Southpark komik.. Man følger ik ret meget med, men forstår egentlig godt plottet alligevel.. på trods af, at det er meeeeeeget sært.. Jeg siger bare Insanoflex og burning chicken..

Death Proof er Quentin Tarantinos nyeste film. Den modtog stor ros til de gyldne palmer i Cannes og er hans hyldest til biljagten som den så ud i gamle dage på film. Det hele er filmet på en pseudorealistisk 70er agtig måde.. Det er helt sikkert et plus for filmen og er med til at understrege en del af budskabet. Det er dog lidt sjovt at se iPods og Ford Focuser, når filmen ser ud som om den er fra 70erne. Der er også et par pæne piger med, men da filmen ikke rigtig har fokus på den slags, så er det ikke så væsentligt.. ah måske lige på nær det lapdance der faktisk er ca 5 min langt 🙂

Alle tre er film som burde ses.. Hvis der er en der skal springes over, så må det være Aqua Teen Hunger Force, men det er helt sikkert, at de andre bør ses 🙂

Det var sådan set hvad jeg fik min weekend til at gå med… Og nu glæder jeg mig til at komme hjem.. Tror der kommer til at gå et stykke tid, før der er nogen film der er spændende nede i Blockbuster 🙂

Skriv et svar

Kategorier

